Постъпково създаване на интернет магазин

Искам оферта

Основната задача на всеки сайтосъздател - да покаже откритостта на всички процеси пред клиента, да му даде възможност да участва пряко в създаването на проекта и да се избягват ситуации, в които един месец е минал, а няма резултати. Всичко това се постига чрез разделяне на цялата работа на малки части, всяка от които избира по-нататъшната стратегия на сайта. Този подход дава най-голямо удовлетворение от проекта за клиента, а броя на проверките след започването на работата са сведени до минимум. Навярно повечето клиенти изобщо не разбират как точно протича процеса по създаването на онлайн-магазина? Осъзнавайки всички етапи от създаването на един интернет-магазин, ще имате по-голяма увереност при контрола и следенето по време на самата дейност и ще можете адекватно да предприемате навременни и окончателни действия, както и лесно да разпознавате недобросъвестните изпълнители, които ще предложат да направят сайт за 5000 лв. и то за 3 дни. Не им вярвайте.

 

В момента, в който се започне изготвянето на техническото задание, би трябвало вече да бъдат определени доставчиците, куриерските услуги за онлайн-магазина и да бъде решено как да се организира законно търговията, тъй като времето ще е доста малко. Относно създаването на свой собствен онлайн-магазин с уникален дизайн и 3-5 допълнителни модула, разработката му може да отнеме средно около 1-2 месеца.

 

Етапите по създаването на работещ интернет-магазин са 9.

 

Стъпка 1: Създава се кратко техническо задание

Ние вече много внимателно сме разгледали процеса при проектирането на уеб-дизайна за онлайн-магазина. За това ще ви дадем само някои съвети относно този етап:

 

 - Не е необходимо в техническото задание да се включи твърде много работа. Основно главната страница;

 - Можете да се възползвате от нашите технически задания и просто да изключите излишното от тях;

 - Не си измисляйте голям брой допълнителни модули за CMS на онлайн-магазина, не усложнявайте разработката. Поработете малко с готовия проект и разберете какво точно ви липсва и след това дайте поръчка;

 - Не пренебрегвайте техническото задание. По този начин ще се предпазите от два проблема. Първият: предварителното договаряне на обема работа за да не се стига до моменти в които, изпълнителят да каже, но "Ние това не сме го обсъждали". Вторият: предписване на обем работа в техническото задание. Много по-лесно е да се договорят междинните и окончателните срокове за финалната работа.

 

И накрая, използвайте главата си и не позволявайте да ви заблуждават недобросъвестни разработчици, които казват "Защо ни е на нас техническо задание, ние ще се справим за една седмица!". Не се заблуждавайте.

 

Стъпка 2: Избор на система за администриране (CMS)

Както знаете, днес има създадени много различни безплатни и платени системи за администриране на един онлайн магазин. A това е важен момент от цялостния проект поради много причини (добавяне и премахване на съдържание, запазване на позициите на сайта в резултатите от търсенето в търсачките и така нататък). Ето защо към избора на CMS трябва да се отнесете с повишено внимание.

 

Електронни магазини на Opencart, Magento или Prestashop

 

Вижте предимствата на Open Source платформите

 

Платен или безплатен ще попитате вие? Категоричен отговор на този въпрос няма, тъй като всеки, който отваря онлайн магазин преследва собствени цели. На някой ще му бъде достатъчен един безплатен енджин, а на друг ще му трябват усъвършенствания и дори цяла ексклузивна платформа. Всичко зависи от целите.

 

Няколко съвета при избора:

 - Имайки TЗ в ръцете си, вие вече ще бъдете запознати с планираната функционалност. Сравнете безплатните и платените енджини за максимално съответствие с базовата функционалност според TЗ;

 - След, като сте избрали съответната платформа, старайте се да изберете програмисти и разработчици, които вече са имали опит с избрания CMS;

 - Обезателно преди избора, тествайте както външно (за купувачите),така и административната част на енджина;

 - Понякога, когато изборът е почти направен, има смисъл да се поговори със собствениците на съществуващи онлайн-магазини, базирани на избраната от вас платформа, за удоволствието от работата и т.н. Подобни разговори многократно са водили до получаването на безплатни модули, които вече са били разработени за онлайн-магазина.

 

Опитайте се да не правите грешки при избора. Ако има енджин, който напълно ви подхожда, но струва около 10 000 лв например, по-добре го купете. Защото след това може да похарчите повече за допълнителни разработки на CMS.

 

Стъпка 3: Прототипиране

Мнозина дори не осъзнават какво е това. А напразно! Именно това е бързата и чернова реализация на базовата функционалност на бъдещия интернет-магазин, която ще Ви помогне да решите множество проблеми.

 

Това е ярък пример за един от най-простите прототипи на основната страница на онлайн-магазина:

С помощта на прототипа можете веднага да разположите основните текстови, графични и други интерактивни елементи. Клиентът веднага разбира как ще изглежда бъдещия му сайт. Ще остане само да се наложат всички графични елементи и да се определи окончателния набор от шрифтове.

 

Какви проблеми решава прототипирането:

 - Подготовката на прототипите може да реши много въпроси по отношение на бъдещия дизайн;

 - След като прототипът бъде одобрен, той може веднага да се прехвърли за оформление и прилагането му към енджина, което ще позволи сайта да се напълни със съдържание, дори преди окончателния дизайн. Търсачките вече ще могат да започнат да индексират съдържанието, което има положителен ефект върху последващото популяризиране на интернет-магазина;

 - Подготовката на прототипа ще бъде отлично "успокоително" за вас като клиент, имайки вече началния етап ще можете грубо да разберете как ще изглежда сайтът ви.

 

Не се колебайте да възложите на изпълнителя да подготви прототипи.

 

Стъпка 4: Подготовка на дизайн-макета и неговото одобрение

Дизайн-макетът е окончателен, завършен е дизайнът на вашия интернет-магазин. Това е наборът от изображения и различни страници, които впоследствие ще бъдат предадени за програмиране.

 

След като бъде одобрен прототипът, ще Ви остане само да пристъпите към подготовката на дизайн-макета, който ще бъде изготвен въз основа на вашите желания в кратък списък. Така, че има смисъл подробно да изложите своите мисли в него, защото дизайнерите не могат да работят с желание на клиента от сорта на "Искам класен дизайн!", тъй като това е много субективно понятие. За да може вашите очаквания да са минимално различни от резултата, следвайте тези лесни съвети:

 

 - Максимално подробно запълнете краткият списък;

 - Не следвайте диктовката на дизайнерите какво да правите, дайте воля на своята креативност;

 - За да не се появи допълнителна работа, за която на по-късен етап да плащате още, всички редакции в дизайн-макета трябва да бъдат направени до неговото одобрение.

 

Стъпка 5: Начало на подготовката на съдържанието (описание на стоките, снимки, статии и т.н.)

Настъпи моментът, когато вече трябва да започне подготовката на съдържанието за вашия интернет-магазин.

 

Какво се разбира под съдържание:

 1. Описание на продуктите

 2. Описание на категориите

 3. Статии за вашия магазин на различна тематика

 4. Описание на условията за доставка/плащане и други

 5. Подготовка на изображенията за продуктите

 

За подготовката на съдържанието препоръчваме да използвате копирайтърски услуги.

 

Съвети по напълването на сайта със съдържание:

 - Ако стоките са наистина много, наемете си копирайтъри.

 - В никакъв случай не копирайте текст или изображения от други сайтове! Това ще се отрази негативно върху популяризирането на проекта;

 - Ако нямате достатъчно средства за написването на нови текстове, можете да поръчате тяхното пренаписване.

 - Опитайте се да подготвите оптимизирани за търсачките текстове. Маркирайте ключовите елементи от текста с удебелен шрифт.

 

Стъпка 6: Структура и оформление на дизайн-макета към CMS

 

Електронен магазин от Висте

 

Какво е това структура на сайта? Това е задължителен процес по създаването на уеб-страницата по готовия дизайн-макет. В качеството на макет обикновено се използва графичен шаблон, създаден посредством Adobe Photoshop. Процесът по обработката включва създаването на HTML код на страницата, който ще бъде лесно разбираем за браузърите и оформлението й с помощта на каскадна таблица за стила (CSS).

 

С прости думи, от дизайн-макета (картинките) ще получите сайт, по връзките на който вече е възможно да кликате.

 

Какво е това свързване на сайта към CMS (двигателя на сайта)? - след кратки тестове, в ръцете на програмистите се дава HTML-документ, представляващ шаблон на стила, форматиране и оформление. Този шаблон предоставя изображение на зададената информация в определен формат и в строго указани места на документа. А енджина (CMS) може да съхранява в базата си данни, каква конкретна информация за коя страница трябва да бъде въведена. Сега трябва да се "свърже" този шаблон към CMS-системата. Крайният процес представлява създаване на онлайн магазина, който се състои в модификация на шаблона и указание на командите във всяко негово конкретно поле, получавани от CMS-системата.

 

Няколко съвета на този етап:

 - Търсете програмисти, които вече са работили с избраната от вас система за администриране;

 - След като изпълнителя съобщи, че е готов сайта, проверете работоспособнстта му, съгласно техническото задание. След подписването на документите за прием, всички подобрения ще се заплащат отделно.

 

Стъпка 7: Напълване със съдържание

Ако не сте започнали да пълните със съдържание сайта си още при етапа на прототипиране, сега е моментът да започнете.

 

По-горе обсъдихме възможностите как да получите качествено описание на стоките и други текстове за сайта. Сега трябва да напълните интернет-магазина с получената от копирайтърите (или написаната от вас) информация.

 

Този малък съвет ще направи живота Ви по-лесен:

 

Можете да дадете задачата по въвеждането на продуктите на страничен човек. Просто задайте ограничен достъп до системата за администриране, така че работникът или служителят да може да работи само със стоките. Това ще ви спести много време.

 

Стъпка 8: Тестове

Когато се вземе един проект от изпълнителите, най-малкото следвайте тестовете по списъка по-долу:

 

1. Сверете дизайн-макета с работещия сайт по следните страници:

 - Главна страница

 - Страница на каталога

 - Страница на стоките

 - Страница на кошницата

 - Стъпките за оформление на поръчката

 - Информационни страници

 - Други страници, за които има собствен отделен дизайн-макет

 

2. След това отворете раздела с ТЗ и проверете неговата функционалност, преминавайки през всеки пункт, като проверявате неговата работоспособност;

3. Създайте няколко тестови поръчки

4. Проверете как работят уведомленията за поръчките и каква информация се изобразява за тях в административния панел;

5. Понякога има неща, които можем да изпуснем, така че поканете приятели или роднини да тестват и те цялостната работоспособност на сайта.

 

Само след задълбочени тестове на сайта и получаване на положителни резултати, подпишете документите за одобрение на работата.

 

 

Стъпка 9: Свързване към система за статистики и настройки на целите

 

Най-използваната система за водене на статистики, това е Google Analytics.

 

За какво са нужни те?

 - За показване на източниците на трафика;

 - За изчисляване на базовата конверсия (съотношението между купувачите и посетителите);

 - За изчисляване на второстепенната конверсия (посетители -> регистрирали се посетители -> абониралите се за бюлетина и т.н.);

 - За контрол на ефективността на рекламите

 - За напускането на страниците при входа, изхода и за съответните корекции.

 

В началния етап ще е достатъчен Google Analytics (за предпочитане).

 

Целият сайт е готов за работа

 

Накратко ще обобщим етапите по подготовката на интернет-магазина:

 1. Първо, създадохме кратък списък и подготвихме техническото задание за сайта;

 2. След това направихме прототипи, опростяващи разработката на по-нататъшния дизайн;

 3. Подготвихме дизайн-макета

 4. Свързахме и добавихме сайта към CMS

 5. Напълнихме сайта със съдържание

 6. Преминахме финални тестове

 7. Включихме и система за статистики

 

Ако обмисляте проект по създаването на собствен интернет-магазин, ние от уеб дизайн студио Viste с радост ще ви помогнем да преминете през гореописаните стъпки и заедно да създадем магазина, от който наистина имате нужда.